Heel veel innovaties bereiken ons en vele ook weer niet. Tijdens een presentatie door een succesvolle ondernemer in de ‘verspillingsbusiness’, vertelde hij over zijn ideeën en innovaties die zich anders ontwikkelden dan hoe hij ze bedacht had. Voor mij was dat zeer herkenbaar. Dus grijp ik mijn kans om over empathische communicatie te schrijven. Het is niet sexy, het verkoopt niet en autocorrect herkent het woord niet eens.
En wat heb ik bereikt met dit begrip in mijn domein? Misschien wel wat anders dan ik had bedoeld. Net zoals die ondernemer die innoveert en iets anders krijgt dan hij vooraf had bedacht.
Het tegengaan van verspilling is ook in mijn domein (Human Resources) van belang. Hoe adequaat te reageren op zieke medewerkers, waardoor ze sneller weer aan de slag zijn en ze zich gehoord voelen; hoe om te gaan met een voorspoedige re-integratie met drive en passie. Oeverloze discussies omvormen naar vruchtbare dialoog. Empathische communicatie is totaal niet sexy in een tijd van populistische slogans en one-liners.. Uitsluitingsmechanismes doen het goed, zoals de zwartepieten discussie, racisme bij de supporters op het voetbalveld en de vele pesterijen en subtiele treiterijen op de werkvloer die de media niet groots halen. Empathische communicatie is niet sexy en is geen one-liner. En toch ga ik het dáárover hebben.
Wat betekent empatische communicatie? Lees Steven Covey’s 5th habit of kijk naar het filmpje van Brené Brown. Het is een communicatiehouding waarbij je oprechte interesse hebt in de ander. Waardoor je het gehoor en je zichtorganen openzet en je gedachtewereld pauze geeft; en vragen stelt. Je zet je oordeel op een goede parkeerplaats. Is dat nou zo moeilijk? Blijkbaar wel, want die one-liners doen het nog steeds beter en zijn meer sexy. En toch doe ik je de suggestie om je communicatie arsenaal uit te breiden met deze communicatiehouding en die mensen te bereiken die wel in dialoog willen om van daaruit over te gaan in het doen.. Tja, empathie is niet sexy; hard taalgebruik en elkaar beledigen blijkbaar wel…
We hebben niet 24/7 een scheidsrechter in de buurt om het spel stil te leggen en een 1 minuut speelstop voor de wedstrijd in te lassen zoals naar aanleiding van het voorval bij FC DenBosch – Excelsior van afgelopen week.
Maar vraag ik te veel om empathie op de werkvloer toe te passen? Of aan tafel, in de schoolbanken, tijdens een wedstrijd of op straat? What about te starten met aardig en galant te zijn. En bij aardig zijn en empathie komen geen van de kenmerken voor zoals een zachte stem, sympathie, wegcijferen, kwetsbaar zijn. Als HR adviseur voor mijn reintegratieklanten, zieke medewerkers, medewerkers die disfunctioneren of coachee’s pas ik geen van deze kenmerken toe. Ik luister en vraag ‘to the point’ naar wat er gezegd wordt en verdiep ik op de besproken thema’s met het individu. En bij managers die ik adviseer wissel ik mijn communicatiestijlen af, echter altijd met de grondhouding van empathie.
Een verademing was het, om te ervaren wat een succesvolle ondernemer in de verspillingsbusiness zegt en doet. Hij heeft empathie voor zijn mensen en opdrachtgevers. Dus het is geen ‘product’ meer dat ik verkoop of waarover ik praat; het is DOEN; een vaardigheid die ik ontwikkel en inzet. En toepas waar het enigszins ontvangen kan en wil worden en waar het soms ook noodzakelijk is.
To kick out or to not kick out ‘Empathie’. Het is wat je ermee doet en voor wie het er toe doet.
Benedicta Pardo
(Ik werk graag voor organisaties om een beetje echte humor, geluk en empathie te bewerkstelligen tijdens de acht uur durende dag).