HSP als jouw Trademark

 Waar de één al moeite heeft om de kleine lettertjes in een contract te doorgronden, ervaart de HSP’er® de ‘kleine lettertjes’ van een gesprek of vergadering, ofwel het non-verbale gedrag, als zijn of haar werkterrein.

De twee eerdere blogs over hoogsensitieve personen (HSP’ers) gingen over HSP op de werkvloer en Eerste Hulp Bij HSP (EHBHSP); beiden aan de ‘hulp’kant van HSP. Nu neem ik je mee naar de verkoopkant van HSP, ofwel, hoe kun je HSP gebruiken als jouw trademark.

Hoogsensitiviteit kun je omzetten in kracht omdat je mensen en situaties én de onderliggende lagen en gevoelens aanvoelt. De kunst voor de HSP’er® is om duidelijk te onderscheiden wat je aanvoelt, wat je ego vertelt en je referentiekader zegt.  Maar hoe zet je dat nu in als jouw TRADEMARK?

Omdat je personen en situaties snel aanvoelt kun je je effectief jouw communicatie aanpassen en een gesprek ten positieve omdraaien. Als geoefende HSP’er® ben je een uitstekende verkoper, therapeut, coach, gastvrouw of -man, voorzitter of (people)manager. Dus in alle communicatie situaties waarin je te maken hebt met de psychologie van de mens. En zeker omgaan met dieren heb je plus.

Waar de één al moeite heeft om de kleine lettertjes in een contract te doorgronden, ervaart de HSP’er® de ‘kleine lettertjes’ van een gesprek of vergadering, ofwel het non-verbale gedrag, als zijn of haar werkterrein. Je leest als het ware waar het echt om gaat in een gesprek en prikt snel door de gevoeligheden heen; vele malen sneller dan een minder sensitief persoon. Het is dus zaak jouw HSP als trademark in te zetten en om te zetten in een hoger rendement, betere (verkoop)cijfers, efficiënter gebruik van je tijd en/of in betere en effectievere sociale uitwisseling. Dit vraagt verantwoordelijkheid van de HSP’er® om gunstig zijn/haar kracht in te zetten en deze niet als last te ervaren; en dit ten voordele van jezelf, jouw omgeving en daarmee dus voor jouw eigen welzijn.

De onderstaande oefening dient twee doelen: de HSP’er® zet zijn/haar kwaliteit zuiver in en de HSP’er® maakt de verbinding duidelijk voor de ander. Een gesprek verwoord je duidelijker zodat de ontvanger begrijpt en voelt dat hij/zij door jouw begrepen wordt.

VAN EGO, REFERENTIEKADER NAAR HSP® ALS TRADEMARK

  • Vat alle oordelen van je zelf samen; zoals ‘stom, mag me niet, is bazig, is beter…’
  • Vraag  jezelf duidelijk of het klopt wat je waarneemt en stel vast waarom je dat zo vindt: blijf doorgaan totdat je geen antwoorden meer hebt
  • Maak hiervan een(of fictief) tabel en parkeer het op de parkeerplaats wanneer je verantwoordelijk met je trademark wilt communiceren
  • Parkeer tevens je referentiekader, die staat trouwens op je CV
  • Oefen en toets dit regelmatig en daar waar mogelijk
  • En bij het toetsen sta open voor alle antwoorden die je krijgt  “dat is niet zo!”

Bij lerende en vrije omgevingen, die ‘out of the mainstream’ durven te functioneren werkt dit trademark als een vliegwiel. Bij conflictmodellen en prestatiegerichte omgevingen zal de weg wat langer duren, maar heb geduld… de kentering is in gang gezet.

Durf je trademark in te zetten!

Benedicta

06 245 30 637

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *