Wat maakt een bedrijf of opdrachtgever geliefd? Inspraak, dialoog, ruimte voor echt werk en een opdrachtgever of werkgever die de persoon als een belangrijke asset ziet. Het idee voor deze blog bestond al vóórdat een oud-collega mij als “de Mol” bestempelde in september dit jaar. En dat gaf me de kracht te zeggen: ‘ja, dat ben ik, een mol’. Ik ben een observator van gedrag en heb impact op dat gedrag.
We kennen allemaal de top tien werkgevers in de bladen voor wie we zouden moeten en/of willen werken. Ik heb spontaan een onderzoek gedaan bij vier personen die een bedrijf of afdeling runnen. Wat deze mensen gemeen hebben is passie voor hun werk en compassie voor de ander. En dit beweegt heel natuurlijk samen. Graag wil ik aan je voorstellen wie en wat ik heb geobserveerd.
Eerst een boer in Zeewolde. Ongelooflijk hoe hij met zijn dieren omgaat, met passie kan vertellen over zijn boerenbedrijf, zijn twee medewerkers en soms meer. De passie waarmee hij over zijn bedrijf spreekt raakt je diep in het hart. Mensen en leveranciers, die niks hebben af te leveren, rijden graag een blokje om, om gewoon een kopje koffie te komen drinken. Wat hij zijn medewerkers geeft is richting in wat nodig is en zij vullen het in met nieuwe ideeën. De jongste wordt gehoord (Benedictijnse regel). En ja, er zijn vrouwen die ook het stevige werk op de boerderij doen. De jongere medewerker(18) die na werktijd graag nog wat overblijft en ander dingen oppakt, ook als is ‘t werk klaar. Ja! Dat vind ik speciaal, als ik dit afzet tegen de versleten generatie werkgevers en leiders die ik heb ervaren.
(foto net voordat ze lekker naar buiten gaat)
Een ander opdrachtgever die met passie over het sociale domein denkt en daarin acteert. Zij is op zoek en vindt altijd mogelijkheden om iemand te laten bloeien en/of aan te spreken waarna onherroepelijk bloei ontstaat. Ik heb voor haar meerdere opdrachten gedaan en zij is flexibel en innovatief in de beperkende sociaal domein. Zij is voorbij de 60 en een vernieuwende leider; ja! Vernieuwing zit in je hoofd, niet in je leeftijd.
Ik gaf laatst een training voor een afdelingshoofd. Wow, hoe zijn medewerkers, oeps, teamgenoten, open en eerlijk met elkaar omgingen en hoe het werk via de app uitgewisseld wordt. Met zes culturele achtergronden in het team zijn zij in staat, binnen het kader van hun vak te opereren; met flexibiliteit en compassie voor elkaar. Ja! Ik zie fun en gedrevenheid… ze dragen elkaar!
Waar ik als mol ben betiteld was de klap op de vuurpijl. Deze werkgever beweegt 20 ouderen en heel veel jongeren samen een klus te klaren. Appels en peren plukken, binnenhalen en sorteren voor jouw en mijn ontbijt; onze consumptie. Hoe deze groepen zich bewegen en elke dag in weer en wind om 7:15 stipt klaarstaan. Waarom? Je bent welkom, hebt passie voor de boomgaard. Ja! Deze directeur én projectleiders wil geen Servant leader zijn, hij is er één.
De invulling van leiderschap is een “ongoing process” van verandering omdat culturen veranderen en weer andere gedragingen vereisen. Maar robuust gedrag, zoals compassie en gepassioneerd zijn, is een gave over de eeuwen heen.
Hoe een team te bewegen of een dienend leider te zijn? Lees nogmaals deze blog en “cherry-pick” de onderdelen waar je vandaag al mee aan de slag kan.
Wil je toch dieper en de beweging verder vormgeven? Vraag je mobiele sparring/coach aan, dornasol@planet.nl